onsdag 23 januari 2013

Helhetshälsa...


Jag måste få visa på ett par bra verktyg för att få vardagen att fungera bättre. Jag har ju som ni vet en kronisk inflammations sjukdom som heter Ulcurös Kolit som gör att jag ibland då får inflammationer i tjocktarmen. I mitt fall har det gått så lång ett par ggr att slemhinnorna blivit så angripna att det spruckit och en blödning uppkommit. Men med medicin, främst kortson och anti inflammationstabletter, går det att läka ihop utan operation. Näst sist var jag nära på att de upp och låta mej operaras men som tur var vände det när det var som värst. 

Jag kan inte riktigt sätta ord på vad som är jobbigast vid ett skov. Jobbigast är inte längre att behöva gå på toaletten oftare än friska. Jobbigast är nog inte heller att ha ont när man ätit, man vänjer sej. Jobbigast är nog inte alla frågor. Eller vad vågar jag äta och inte... Nej, jobbigast är nog undran varför det drabbat just mej.  Eller hur länge kommer det sitta i, hur dålig kommer jag att bli. Det tar udden av lite här i livet men jag försöker verkligen tänka att andra har det värre och att det tack och lov inte är en sjukdom jag kan dö av. Även om man kan tro det vid ett gallanfall som oftast kommer just då... ; )

Men det jag skulle komma till var att det finns miiiiiljoner saker att hjälpa kroppen med. Här tex fick jag bra-att-ha-saker från min kloka storasyster Hanna som i sin tur varit i kontakt med en tjej på Bodystore. Där både Lecitin och Helazym finns att köpa. Läs gärna mer där om du är nyfiken! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar